Strategiapelit, historiaa ja nykypäivää

 

Shakki, Go, Risk yms. lautapelit ovat tietokoneella tai konsolilla pelattavien strategiapelien isiä. Ensimmäinen strategiapeli digitaalisessa muodossa oli Magnavox Odysseylle tehty ”Invasion” niminen peli, joka julkaistiin vuonna 1972. ”Reach For the Stars” vuonna 1983 oli ensimmäinen strategiapeli, joka noudatti ”4X” kaavaa (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate), joka on nykyään hyvin yleinen erilaisissa strategiapeleissä (esimerkiksi suosittu Civilization sarjan pelit ovat tämänkaltaisia). 4X pelit keskittyvät tutkimiseen, laajentumiseen, resurssien hankkimiseen ja vastustajan eliminointiin. Ensimmäinen peli josta käytettiin termiä 4X oli kuitenkin ”Master of the Orion” ja sitä käytti pelin luoja Alan Emrich vuonna 1993.

Vuonna 1989 julkaistua ”Herzog Zwei” peliä pidetään yleisesti ottaen ensimmäisenä reaaliaikaisena strategiapelinä, vaikka joitain reaaliaikaisia ominaisuuksia oli esiintynyt jo aikaisemmissakin peleissä. Strategiapeligenren valtavirtaan nosti kuitenkin ”Dune II” vuonna 1992. Peliä markkinointiin nimenomaan reaaliaikaisena strategiapelinä ja pelissä pelaajalla ei ollut niin paljon aikaa miettiä, jolloin tehokas ajankäyttö tuli osaksi pelistrategiaa.

Strategiapelien genret:

  • 4X-pelit, eli pelit jotka painottuvat tutkimiseen, laajentumiseen, resurssien hankkimiseen/käyttämiseen sekä vihollisen tai vastustajan eliminointiin. 4X pelit tunnetaan monimutkaisesta ja yksityiskohtaisesta pelikokemuksestaan. Pelaaja joutuu tekemään paljon mikromanagerointia ja peliajat saattavat olla useista päivistä jopa viikkoihin tai kuukausiin, koska mitä suuremmaksi pelaajan valtakunta kasvaa, sitä enemmän mikromanagerointia tarvitaan. Civilization sarja on yksi tunnetuimpia ja kaupallisesti menestyneimpiä 4X pelejä.
  • Tykistöpelit ovat pelejä, joissa on hyvin yksinkertainen käyttöliittymä. Yksinkertaisimmillaan niissä on kaksi ”tykkiä” joilla pelaajat ampuvat toisiaan. Esimerkiksi suosittu ”Worms” sarja on esimerkki tämän tyylisistä peleistä.
  • Reaaliaikainen strategiapeli on reaaliajassa tapahtuva strategiapeli, jossa ei ole pelaajien välillä vuoroja. Kaikki tapahtuu reaaliajassa, jolloin pelaajan on reagoitava nopeasti erilaisiin tilanteisiin. Tunnettuja esimerkkejä reaaliaikaisesti strategiapeligenrestä ovat esimerkiksi Dune II ja Command & Conquer sarja.
  • Reaaliaikainen taktiikkapeli, pelejä joista puuttuu resurssienhallinta tai mikromanagerointi. Pelit keskittyvät yksiköiden hallintaan ilman rakentamis ja strategisia elementtejä. Esimerkiksi Warhammer: Dark Omen on reaaliaikainen taktiikkapeli.
  • MMORTS, massiivinen monipelaaja online reaaliaikainen strategiapeli. Peleissä pelaaja pelaa muita pelaajia vastaan peliä varten tehdyssä maailmassa jossa pelaaja on kuningas, kenraali tai muu johtaja joka johtaa valtakuntaansa muita pelaajia vastaan.
  • MOBA, monipelaaja online taisteluareena, jossa pelaaja hallitsee yhtä hahmoa pelissä jossa on kaksi joukkuetta. Tarkoitus on tuhota toisen joukkueen tukikohta. League of Legends on ehkä tunnetuimpia tyylilajin pelejä ja myös suosittu esport pelinä.
  • Tornipuolustuspelit, joissa pelaajan tehtävänä on estää tietokoneen kontrolloimien ”creepsien” liikkuminen pelialueella rakentamalla torneja näiden kulkureiteille. Kun pelaaja saa creepin tuhottua hän saa palkinnoksi pisteitä tai ”rahaa” joilla hän voi ostaa parannuksia torneihinsa tai uusia torneja.
  • Vuoropohjainen strategiapeli toisin kuin reaaliaikainen strategiapeli on peli jossa pelaajilla on vuorot ja peliin liittyvät siirrot tehdään vuoron aikana. Tämä mahdollistaa paremman mikromanagerointiin keskittymisen, jolloin pelistä saadaan syvempi kuin reaaliaikaisesta strategiapelistä, jossa pelaajalla ei ole aina aikaa keskittyä mikromanagerointiin. Civilization sarja on hyvä esimerkki myös tästä strategiapelien genrestä.
  • Vuoropohjainen taktiikkapeli taas keskittyy enemmän yksiköiden hallintaan eikä laajempaan strategiaan. Pelaaja kontrolloi yksiköitä ilman mikromanagerointia ja resurssienhallintaa. Jagged Alliance ja X-Com pelit ovat yksi esimerkki tästä lajista.
  • Sotapelien tarkoitus on simuloida enemmän tai vähemmän historiallisen tarkasti erilaisia taisteluskenaarioita. Usein pelit ovat taktisia, mutta niissä saattaa olla myös pitkän tähtäimen strateginen moodi.